Recenze: Jo Nesbø – Žízeň – Harry Hole je zpátky!

Jedenáctý díl ze série s detektivem Harry Holem vyšel 11. května 2017. Na co se můžete těšit? Napětí, klasický Harryho humor a lehký styl vyprávění. Děj je velice dynamický a nenechá vás přestat číst, dokud se nedostanete na poslední stránku. Drsné, chytré a poutavé čtení.

Jak Nesbø uhasí vaši žízeň po nové knize?

Když kniha Žízeň vyšla v zahraničí, sklidila velké množství pozitivních ohlasů. Ne jinak je tomu nyní s českým překladem. Jedenácté pokračování je příběh pro fajnšmekry nebo chcete-li, pro Nesbøho největší štamgasty. A Nesbø se v tomto díle opravdu vyřádil, překoná vaše očekávání. Harry Hole je pořád stejný svérázný alkoholik a vynikající detektiv. Některé postavy poznáte z předešlých dílů, jsou trochu jiné, změnily se, ale pořád budete mít chuť sledovat jejich příběhy.

Dozvídáme se, že se nám Harry oženil s Ráchel a vyučuje na policejní akademii. Všechno nasvědčuje tomu, že se rozhodl žít normálním středostavovským životem, dokonce skoncoval s alkoholem, ale to všechno je pouze dočasné. V ulicích Osla opět řádí sériový vrah, a Harryho proto znovu povolají do služby, aby pomohl s vyšetřováním záhadných vražd žen, které se snaží najít si přítele přes seznamku Tinder.

Z jejich mrtvých těl, které posléze kriminalisté objevují, lze rozpoznat velmi nápadné úbytky krve, jako by v Norsku řádil nějaký upír. Připravte se tedy na drsný a napínavý příběh s temnou atmosférou. Žádná romantická upírská telenovela, naopak spousta nechutných detailů. Toto je přesně případ, který může vyřešit jen Harry Hole. Závěr knihy vás určitě ohromí, není o nic slabší než celé vyprávění. Doufejme, že se brzy dočkáme dvanáctého pokračování. Vše nasvědčuje tomu, že Harry Hole jen tak neskončí.

Prý že je seznamování po internetu nový způsob, jak poznávat nové lidi, že není třeba se za to stydět, že to tak dělají všichni. Jenže to není pravda. Lidi se seznamují v práci, ve studovně, přes kamarády, v posilovně, v kavárnách, v letadle, v autobuse, ve vlaku. Seznamují se tak, jak se seznámit mají, uvolněně, ne pod tlakem, a při zpětném pohledu si uchovají romantickou iluzi neviny, čistoty a řízení osudu. A ona o tu iluzi stojí. Vymaže si na Tinderu účet. Už si to takhle slíbila několikrát, ale teď, dneska večer, to vážně udělá.“ (str. 11)

O autorovi

Jo Nesbø (nar. 1960 v Oslu) je norský spisovatel a „rocková hvězda“, který původně vystudoval ekonomiku a finanční analytiku na univerzitě v Bergenu. Po škole pracoval jako burzovní makléř, novinář, taxikář a po večerech vystupoval se svým bratrem na rockových koncertech, hrál na kytaru a skládal písně. Svůj první román napsal v roce 1997 po smrti svého otce, kdy si Jo uvědomil, že vždycky chtěl být především spisovatelem.

Nesbøho první knihou byl Netopýří muž, Harry Hole mu tedy vydělává na živobytí už celých dvacet let! Nesbøho knihy se překládají do několika desítek jazyků a vycházejí po celém světě v milionových nákladech. Je považován za „krále Severské krimi“. Není bez zajímavosti, že se dal i do psaní knih pro děti v hlavní roli s doktorem Proktorem, které věnuje své dceři a jsou takovým odlehčením od světa mrtvol. Jeho knihy se zvolna dostávají i na filmové plátno, první filmové adaptace se dočkali Lovci hlav, letos přišel na řadu Sněhulák (Harryho Holea zde ztvárnil herec Michael Fassbender).

Přehled pořadí knih Joa Nesbøho

Vyšlo v češtině v nakladatelstvích MOBA, Jota, Kniha Zlín a audio vydavatelství OneHotBook: (seřazeno podle roku vydání tištěné knihy v češtině a roku vydání české audio verze):

• DETEKTIV HARRY HOLE v hlavní roli: